רופאים מומחים

צור קשר כללי

מלאו פרטים או צרו קשר




שלח

 
הדפס  
תזונה ודיאטה – כיצד להצליח ובגדול! – קובי עזרא
דיאטה ותה ירוק
ויטמינים
מבוא לתזונה
דחיית הזיקנה והורמון הגדילה
כושר גופני
מינרלים
התעמלות ופעילות גופנית
התעמלות ופעילות גופנית- חלק ב'
מחלות הנגרמות ע"י מחסור בויטמינים
ערכם התזונתי של מאכלי ט"ן בשבט
ויטמינים
השמנת יתר- פתרון והתמודדות
עיסוי רפואי יותר מסתם הנאה
שמן עץ התה מאוסטרליה
מחשבון תזונה-ערכים תזונתיים של מאכלי הפסח
השמנה וסיבות להשמנה
חיזוק המערכת החיסונית
מחשבון תזונה לחישוב מידע תזונתי
סגולות הבריאות של הדבש
ערכים תזונתיים של גויאבה
נוגדי חימצון על המדף הביתי
סגולות הבריאות של פרי האגס
סגולות הבריאות של התפוח
פיגמנטים במזון
ויטמין D
נוגדי חימצון מקטינים הסיכונים למחלות לב וכ
פרובויוטיקה ביתית
כל האמת על חומצה פולית
שמן הקוקוס
חלב
הפרדוקס של הבריאות
תה צמחים מעלי עץ הזית
שיפור איכות השינה באמצעות תזונה
הקשר בין תזונה לאסתטיקה- בריאות העור
מניעת מחלות חורף
סגולות הבריאות של האבוקדו
שמן אבוקדו
המצה השמורה שמעולם לא הכרתם
חלב צימחי
סגולות האבטיח
תמרים- ערכים תזונתיים
מחשבון קלוריות ומחשבון תזונה
הרעלת כספית
כושר – המתכון לאריכות ימים
גאדגטים ואפליקציות לבריאות
השפעת מורנגה על ייצור החלב של נשים מניקות
שימוש במחשבון קלוריות ומחשבון תזונה בזמן ביצוע דיא
ירידה במשקל תוך העזרות במחשבון קלוריות ותזונה
מחשבון תזונה (שהינו גם מחשבון קלוריות) לפי ארוחה -
זהירות דיאטה
איך לעשות דיאטה מהירה – דיאטה מהירה מבלי לצאת מהבי
הכל אודות הצרת היקפים, מיצוק וחיטוב

ויטמינים

 

איה הוד נטורופתית

 

 

ויטמינים מצויים במזון ובלעדיהם לא ייתכנו חיים. המונח עצמו:

"ויטמין" פירושו בלטינית: ויטה – חיים.
הגוף זקוק להם בכמויות קטנות מאוד ע"מ לתפקד, אך בלעדיהם לא נוכל לחיות.

את רובם אנו מקבלים דרך המזון וישנם בודדים שאותם הגוף מייצר, למשל:ויטמין D נוצר בגוף בעזרת החשיפה לשמש, ויטמין K וחלק מקבוצת B נוצרים במעיים על ידי חיידקים.

ויטמינים ומינרלים משתתפים בהרבה מאוד תהליכים חשובים בגוף: פירוק אנרגיה ממזון, מסייעים לעיכול, גדילה והתפתחות, מטבוליזם, תפקוד מערכת העצבים, משתתפים בבניית כדוריות הדם וההורמונים בגוף.

פרסומות הטוענות כי תוספות של ויטמינים יוסיפו לאדם אנרגיה הן הטעיה מאחר ואנרגיה הגוף יודע להפיק רק מחלבונים, משומנים ומפחמימות.  הוויטמינים הם חסרי קלוריות לחלוטין, הם לא מייצרים אנרגיה אבל הם מסוגלים לסייע בהפיכת מזון למעגלי אנרגיה.

 

 

 

 

מידע בנושא ויטמינים

ויטמין A  (רטינול)

מונע חמצון של חומרים ותרכובות בגוף, משפר הראייה בחשיכה, שומר על בריאות העור ומסייע למערכת החיסונית.
נמצא בגזר, בטטה, דלעת, תרד ושמן דגים.
 

קבוצת ויטמיני B

קיימים 8 סוגים בקבוצה זו הם שונים האחד מהשני במבנה ובתפקיד ואת רובם ניתן למצוא בקטניות ודגנים מלאים:

ויטמין B1 (תיאמין) - מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות של מערכות העיכול והעצבים. נמצא בלחם, אורז,דגים, שמרים, קטניות, נבטים ואגוזים.

 מחסור בוו עלול לגרום לדיכאון, בלבול, הפרעות בעיכול, חוסר תאבון וחולשת שרירים.


ויטמין B2 ( ריבופלבין) - מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, חשוב לעיכול סדיר, לבריאות העור והשיער, ולפעילות תקינה של העיניים. מסייע גם לפעילות ויטמין B6. נמצא בשמרים, קטניות, חיטה מלאה וירקות ירוקי עלים.

מחסור בו עלול לגרום לסדקים בזוויות הפה, צריבה או גירוי בעיניים.


ויטמין B3 ( ניאצין) - משתתף בחילוף החומרים של סוכרים וחלבונים. חשוב ביותר לעצבים, לנשימה, לעיכול תקין וליצירת אנרגיה; מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה.

נמצא בסויה, גרעיני דלעת, שעועית, עדשים, תרד, שמרים, נבטים, לחם חי ואורז.
מחסור בו עלול לגרום להפרעות בעור, במערכת העיכול ובמערכת העצבים המרכזית ועודף עלול לגרום לסומק, לבחילות וסחרחורות.


ויטמין B5 ( חומצה פנטותנית) - חיוני לפעולת העצבים, מערכת החיסון, ההורמונים הנשיים והכדוריות האדומות. נמצא בדבש מלכות, זרעי חמניה, אורז, לחם, יוגורט, תפוח אדמה ובטטה.

מחסור בו עלול לגרום לעצבנות, עייפות, חוסר תאבון ותחושת נימול.


ויטמין B6 ( פירידוקסין) – מסייע בחילוף החומרים של החלבון ופעילות העצבים.

נמצא בחומוס, אורז, תפוח אדמה, עגבניה, דגים, קטניות, אגוזים, בננות, נבטים ושמרים.

מחסור בו עלול לגרום לאנמיה, עייפות והפרעות נוירולוגיות.


ביוטין - שומר על העור ועל הכדוריות האדומות ומקטין מתח נפשי.

נמצא בבוטנים ואגוזים, קטניות וירקות עליים.


חומצה פולית  - שייכת לויטמינים מקבוצה B, מחזקת את פעילות מערכת העיכול והזיכרון, חשובה מאוד לחילוף חומרים הקשור לזה של ויטמין B12, לכן מחסור באחד מהם עלול להוביל למחסור בשני. חומצה פולית חיונית לצמיחת תאים שמתחלקים מהר.בעלת תפקיד חשוב בהריון במניעת מומים מולדים. מחסור בחומצה פולית גורם לאנמיה.

נמצאת בדגים, תרד, אגוזים, דגנים וירקות עליים.


ויטמין B12 ( ציאנוקובלאמין) חשוב לגדילה, למערכת העצבים וליצירת כדוריות הדם האדומות. נמצא באופן טבעי בדגים.

חוסר בוויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים.

B12 הוא ויטמין שמיוצר רק על ידי מיקרואורגניזם ולכן אם המקור הצמחי לא הותסס הוא לא יכול לספק B12 .

 

ויטמין C  ( חומצה אסקורבית)

מסייע ביצירת רקמות ועצמות, שומר על נימי הדם והשיניים, מחזק את המערכת החיסונית.

נמצא בפלפל אדום וירוק, ברוקולי, הדרים, קיוי, עגבניות, ירקות עליים, תפוחי אדמה ותות שדה.
 

ויטמין D

מסייע בספיגה תקינה של סידן וזרחן מהמזון ועוזר בבניית העצמות והשיניים. הגוף מסוגל לייצרו על ידי חשיפה לשמש.
 

ויטמין E   (אלפא טוקופרול)

בעל תכונה אנטיאוקסידנטית, השפעה מווסתת במצבי לחץ ועייפות. מאריך את חיי התא. שומר על הנעורים וטיפוח החן.

נמצא בגרעינים מלאים,דגנים, שמרים, אגוזים, שמנים צמחיים וירקות ירוקי עלים.
 

ויטמין K ( מנדיון)

אחד ממרכיבי הדם, המשפיע על קרישת הדם. נוצר בגוף. הוא שייך לויטמנים המסיסים בשומן ובכמות גדולה הוא רעיל.

מצוי בירקות עלים ירוקים (עלי חרדל, עולש, פטרוזיליה, חסה, ...), ירקות שורשיים, ברוקולי, כרוב, פירות, זרעים, אפונה, יוגורט, אלפלפא ועוד.

 

 

 

הרעלת ויטמינים

 


באופו כללי, ניתן לחלק את הויטמינים לשתי קבוצות:
ויטמינים מסיסים במים למשל C, קבוצה B
וויטמינים מסיסים בשומן:  A, D, E ו- K.


עודפים של ויטמינים מסיסים במים מופרשים בשתן ובזיעה, אך אין זה אומר שלא עלולים להגיע למצבי עודף.

ויטמינים המסיסים בשומן עלולים להאגר בשומן הגוף והגוף יתקשה להפטר מעודפיהם בצורת זיעה ושתן.
לכן הרעלה של ויטמינים מקבוצה זו נפוצה יותר. אחד המקרים הנפוצים יותר הוא הרעלת ויטמין A הנובע מצריכת יתר של קרוטן (ממנו מפיק הגוף ויטמין A). סימפטום ההרעלה מתבטא בכך שעור הגוף מקבל גוון כתמתם (כצבע הפיגמנט).

 

לעודף של כל ויטמין יש השפעות ספציפיות, אך באופן כללי, ישנם סימפטומים משותפים: בחילות, שלשול והקאות. הדרך להתמודד עם הרעלת ויטמין היא בדרך כלל הפחתת הצריכה שלו ככל שניתן עד שהגוף מפנה את הכמויות העודפות.


המידע נלקח מהאתר של איה הוד - נטורופתיה ורפואה משלימה

 

 

תגיות רלוונטיות: דיאטה, ויטמינים,מינרלים,מחשבון תזונה,מחשבון קלוריות,תזונה,בריאות

 

אתר הרפואה והבריאות INFODOC בעזרתו ניתן לאתר רופאים, פסיכולוגים ומטפלים ברפואה משלימה, לבדוק ערכים תזונתיים במחשבון קלוריות ומחשבון התזונה המשוכללים ברשת ולקרוא מאות מאמרים בתחום הרפואה והבריאות.

WWW.INFODOC.CO.IL